Přeskočit na hlavní obsah

Proč právě Lära för Livet ve Švédsku?

Rád bych na úvod řekl pár slov o škole, kam se chystáme. Lära för Livet je u nás celkem proslulá, stejně jako Jenny Marie Hoglund, která ji vede.

Poprvé jsem o Lära för Livet slyšel od Zuzky Préma, když tam chodila její dcera. Říkal jsem si, wow patnáctiletá holka sama ve Švédsku, hustý. Ještě víckrát jsem pak na Lära för Livet narazil na konferencích, při povídání s kolegy z Perličky a tak. Ostatně i název školy - v překladu "učení pro život" - mně je blízký. Koneckonců skauting, ve kterém jsem vyrostl, používá podobné heslo "scouting for life":)

O Jenny se dá říct, že patří mezi lidi, kteří se zcela oddali vzdělávání a Montessori. Vede první kvalifikační kurzy pro Montessori průvodce adolescentů v Evropě a je jednou z velmi vítaných řečníků na konferencích a skvělou vedoucí worshopů.

Kdybych měl tedy lapidárně říct, proč investujeme čas na cestu do Švédska právě do Lära för Livet, tak je to prostě proto, že se chceme učit od těch nejlepších.

Vtipně mě v tom utvrdila průvodkyně Karolina Spodarzewska (hezké švédské jméno), která nás bude mít první týden našeho pozorování na starosti, když ve velice milém telefonickém rozhovoru, krátce mluvila také o své třídě. Řekla něco v tom smyslu, že děti jsou hrozně fajn, a když nad tím tak přemýšlí, kdyby měla tu možnost, ráda by v rámci svého kvalifikačního AMI kurzu měla pozorování právě v téhle třídě. Přišlo mi to tak milé a zároveň sebevědomé vyjádření, že jsem ho sem musel napsat. Přišlo mi opravdu krásné, jak je hrdá na děti a třídu, a přitom jsem v tom necítil žádnou osobní pýchu. Vlastně jsem zatoužil to jednou taky tak mít:)

Nečekám, že bychom v následujících týdnech s Viky viděli zázrak, který nás udeří do očí a mohli jsme jednoduše říct "Aha, takže když to uděláme takhle, tak to bude skvělé". Ne, čekám že půjde spíš o drobnosti v přístupu, v pozorování a v dotahování věcí, v laskavosti a vztahu k dětem.

Před nějakou dobou jsem si všiml, jak tenká hranice vede mezi otevřeností novým věcem a nedůsledností v těch, které už používám. Na své zkušenosti vím, jak je snadné se společně s dětmi ztratit v příležitostech, přeplácat třídu nebo je zahltit.


Co nás tedy v následujících dvou týdnech čeká? Nejprve jeden týden ve škole ve Varbergu, kde budeme mít možnost pozorovat ve všech Montessori prostředích, tedy už v "jesličkách" pro děti od 1 roku až po druhé trojročí do 12 let. A následně nás čeká jeden týden s adolescenty na Montessori farmě. 

Na závěr tohoto příspěvku sdílím plakátek na prezentace adolescentních Montessori programů napříč Evropou, které začínají již tuto středu. Tak kdyby to někoho zajímalo...




Napsáno v Rostocku, v autě, s počítačem na volantu, při čekání na trajekt do Švédska. Zítra v 8:00 nás už čekají v Lära för Livet:)





Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Hnízdo - profesor pro komunitní vzdělávání

Dejte mi chlapci do ruky křídu a tabuli a houbu mazací, klidně tu ze všech nejhorší třídu, profesor Hnízdo dnes se navrací. Kdo ještě neví, co to znamená, tomu se brzy podlomí kolena, profesor Hnízdo vysuší moře, narovná hory, že je to spolužák od Marie Montessori. Nedělní chvilku poezie sponzoruje Hnízdo - spolek pro komunitní vzdělávání. (Rákoska na obrázku vytvoří nádherný tvar obráceného hnízda. Než prdne.)

Udělejme prostor pro vnitřního učitele dítěte

Pro mě je to velká myšlenka, možná ta největší, o které jsme se v pondělí v reflexi s Karolinou bavili. A zároveň je to myšlenka s tolika úskalími, návyky a bloky jako žádná jiná. Co mám na mysli? Mám na mysli fakt, na kterém se všichni shodneme, myslím, a který stál také u vzniku naší školy. A sice, že děti jsou nastavené se učit, že zájem je jim vlastní, že disponují svým vnitřním učitelem, který je vede cestou učení. Vzletná slova - já ale myslím obvykle o úroveň přízemněji. Vždycky hledám, co dělat, nebo i co nedělat. A tady mě zaujala věta nebo myšlenka, která mohla znít (Jak zněla doopravdy to nevím. Jednak si to nepamatuji a za druhé to bylo anglicky:): "My dospělí stále přitahujeme pozornost dětí k sobě a pak nezbývá místo na jejich vnitřního učitele." Mám tím na mysli různé kruhy a setkání, kde dětem sděluji, co chci, aby všichni věděli, ale řada z nich to stejně neví, protože mě neposlouchají. Proč taky, když je to nezajímá? Mám tím na mysli všechnu frontální výuku

V Montessori můžete volit

 Ano, v Montessori můžete volit. Stačilo vyřídit si voličský průkaz a následně podniknout necelých 400 km, dlouhou cestu z Varbergu do Osla na českou ambasádu. Ve volební místnosti panovala příjemná atmosféra a vlastně trochu překvapivý ruch na to, že byla sobota po dvanácté. Lidé plynule přicházeli a odcházeli. Hodně lidí se i fotilo, tak jsme se vyfotili také. Jen Viky požádala fotografa, aby nebyla vidět osoba na stěně za vlajkami. Já bych byl benevolentnější z respektu k lidem, kteří ho volí, ale na druhou stranu, se nic nestalo ani takto. Nakonec jsme si s Viky mohli říct, že to stálo za to. Jak proto, že výsledky voleb dávají naději, že přeci jen dojde ke změně ve vládě, tak proto, že to byl i jinak velmi příjemný den v Oslo, které se za dobu, co jsme tam nebyli, opravdu hodně změnilo. BTW: Výsledky voleb v zahraničí. PirSTAN 50%, Spolu 34% a žádná další strana by se do sněmovny nedostala... (Koho to zajímá, tak ANO mělo v zahraničí 4,99%, ano, 4,99%. O tom se mi může zdávat.)