Přeskočit na hlavní obsah

Proč právě Lära för Livet ve Švédsku?

Rád bych na úvod řekl pár slov o škole, kam se chystáme. Lära för Livet je u nás celkem proslulá, stejně jako Jenny Marie Hoglund, která ji vede.

Poprvé jsem o Lära för Livet slyšel od Zuzky Préma, když tam chodila její dcera. Říkal jsem si, wow patnáctiletá holka sama ve Švédsku, hustý. Ještě víckrát jsem pak na Lära för Livet narazil na konferencích, při povídání s kolegy z Perličky a tak. Ostatně i název školy - v překladu "učení pro život" - mně je blízký. Koneckonců skauting, ve kterém jsem vyrostl, používá podobné heslo "scouting for life":)

O Jenny se dá říct, že patří mezi lidi, kteří se zcela oddali vzdělávání a Montessori. Vede první kvalifikační kurzy pro Montessori průvodce adolescentů v Evropě a je jednou z velmi vítaných řečníků na konferencích a skvělou vedoucí worshopů.

Kdybych měl tedy lapidárně říct, proč investujeme čas na cestu do Švédska právě do Lära för Livet, tak je to prostě proto, že se chceme učit od těch nejlepších.

Vtipně mě v tom utvrdila průvodkyně Karolina Spodarzewska (hezké švédské jméno), která nás bude mít první týden našeho pozorování na starosti, když ve velice milém telefonickém rozhovoru, krátce mluvila také o své třídě. Řekla něco v tom smyslu, že děti jsou hrozně fajn, a když nad tím tak přemýšlí, kdyby měla tu možnost, ráda by v rámci svého kvalifikačního AMI kurzu měla pozorování právě v téhle třídě. Přišlo mi to tak milé a zároveň sebevědomé vyjádření, že jsem ho sem musel napsat. Přišlo mi opravdu krásné, jak je hrdá na děti a třídu, a přitom jsem v tom necítil žádnou osobní pýchu. Vlastně jsem zatoužil to jednou taky tak mít:)

Nečekám, že bychom v následujících týdnech s Viky viděli zázrak, který nás udeří do očí a mohli jsme jednoduše říct "Aha, takže když to uděláme takhle, tak to bude skvělé". Ne, čekám že půjde spíš o drobnosti v přístupu, v pozorování a v dotahování věcí, v laskavosti a vztahu k dětem.

Před nějakou dobou jsem si všiml, jak tenká hranice vede mezi otevřeností novým věcem a nedůsledností v těch, které už používám. Na své zkušenosti vím, jak je snadné se společně s dětmi ztratit v příležitostech, přeplácat třídu nebo je zahltit.


Co nás tedy v následujících dvou týdnech čeká? Nejprve jeden týden ve škole ve Varbergu, kde budeme mít možnost pozorovat ve všech Montessori prostředích, tedy už v "jesličkách" pro děti od 1 roku až po druhé trojročí do 12 let. A následně nás čeká jeden týden s adolescenty na Montessori farmě. 

Na závěr tohoto příspěvku sdílím plakátek na prezentace adolescentních Montessori programů napříč Evropou, které začínají již tuto středu. Tak kdyby to někoho zajímalo...




Napsáno v Rostocku, v autě, s počítačem na volantu, při čekání na trajekt do Švédska. Zítra v 8:00 nás už čekají v Lära för Livet:)





Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

V Montessori můžete volit

 Ano, v Montessori můžete volit. Stačilo vyřídit si voličský průkaz a následně podniknout necelých 400 km, dlouhou cestu z Varbergu do Osla na českou ambasádu. Ve volební místnosti panovala příjemná atmosféra a vlastně trochu překvapivý ruch na to, že byla sobota po dvanácté. Lidé plynule přicházeli a odcházeli. Hodně lidí se i fotilo, tak jsme se vyfotili také. Jen Viky požádala fotografa, aby nebyla vidět osoba na stěně za vlajkami. Já bych byl benevolentnější z respektu k lidem, kteří ho volí, ale na druhou stranu, se nic nestalo ani takto. Nakonec jsme si s Viky mohli říct, že to stálo za to. Jak proto, že výsledky voleb dávají naději, že přeci jen dojde ke změně ve vládě, tak proto, že to byl i jinak velmi příjemný den v Oslo, které se za dobu, co jsme tam nebyli, opravdu hodně změnilo. BTW: Výsledky voleb v zahraničí. PirSTAN 50%, Spolu 34% a žádná další strana by se do sněmovny nedostala... (Koho to zajímá, tak ANO mělo v zahraničí 4,99%, ano, 4,99%. O tom se mi může zdávat....

Proč píšu blog o naší stáži ve Švédsku na Montessori škole "Lära för Livet"?

Popravdě je to vlastně hrozně jednoduché. Moje zkušenost je, že v průběhu různých stáží, včetně té loňské, celoroční v Perličce, často zažiji nějaké uvědomění, možná onen proslulý "aha" moment. V tu chvíli se všechno zdá jasné a samozřejmé. Klidně si udělám poznámku do mobilu, doplním ji i fotkou. Ale po čase mi vzpomínka přeci jenom vybledne, kontury se rozmazají a celkově "aha" moment je pryč. Tedy není úplně úplně pryč. Zůstane pocit, že jsem na něco důležitého přišel, někdy se mi i vrátí a já si zase jindy řeknu "aha", tohle to bylo ono! Ale moje schopnost autenticky sdílet tyhle zkušenosti s časovým odstupem je prostě malá. A tak jsem se rozhodl, že v případě téhle 14-ti denní stáže zkusím zapsat svoje každodenní "aha" sem veřejně do bloku, aby kdokoliv z průvodců, rodičů nebo dětí mohl alespoň trochu "life" zahlédnout zkušenosti, které s Viky zažijeme, a které nás mohou inspirovat i v ZaHRAdě. Snad to bude práce, která něco přines...

První dojmy v Lära för Livet

V Lära för Livet nás přivítala Karolina Spodarzewska, průvodkyně, která jak nám později řekla, se sem přestěhovala, aby učila právě na téhle škole. První dojem, který na mě škola udělala byl vlastně hrozně jednoduchý - dýchla na mě z ní útulnost. Z venku budova vůbec nevypadá velká, což ostatně potvrzuje i uvnitř. Rozhodně to není komplex, ve které byste se mohli ztratit. Jedna z mých prvních myšlenek byla "Do prčič, takovejhle bárak přeci musíme umět taky postavit. A do 20-ti mega se vejdeme i v dnešních cenách!". Vím, trochu odvážná věta, ale podívejte se sami. Celý koncept školy, je vlastně jednoduchý. Jsou zde dvě křídla. V jednom je školka s dětmi 3-6 a ve druhém škola s dětmi 6-12. Každé křídlo tvoří jenom jedna průchozí třída, která tak má okna z obou stran a působí opravdu vzdušným a světlým dojmem. Mezi oběma křídly je společný prostor se zázemím a třídou pro nejmenší děti od jednoho roku. Tento společný prostor má navíc druhé patro s kanceláří, sálem a dílnou. Každá...