Jak už jsem naznačil, jsem přízemní člověk a miluji praktické návody. Tohle je jeden, který mě oslovil. První den jsem se ptal Karoliny, jak je to možné, že děti vždycky ví, co mají dělat a nikdo jim nemusí nic říkat. To asi musí mít nějaký skvěle zažitý "schedule".
A vlastně jo. Zažitost dne je určitě jeden z aspektů, které zde hrají roli. Dny se od sebe vlastně neliší - od pondělí do pátku 8:30 - 15:00, dopoledne nepřerušovaný pracovní blok, pak oběd, po obědě hry, volný pobyt venku a ještě krátký pracovní blok - tak vypadá den. Tuhle 100% jistotu "narušuje" jenom v úterý dopoledne práce se dřevem a odpoledne tělák, v pátek pak oběd formou pikniku a odpoledne hudebka. Jinak je to ale jistota, která umožňuje opravdu si zažít rutinu. (Také jsem za celý týden neviděl, že by někdo odcházel dřív nebo přišel později nebo tak něco...:)
Tahle jistota je ale jenom částí odpovědi. Druhou je nahrazení konkrétních časů sekvencí činností. Co to znamená? Znamená to, že místo konkrétních časů, kdy má co být hotovo, existuje sekvence činností, které na sebe navazují a vlastně dávají odpověď, co mám dělat, když...
Dá se to dobře ilustrovat na situaci na konci pracovního bloku, který končí 11:30 (Tedy má svůj čas, ne že ne:). Kdo už skončil s prací, zapisuje "logbook" (záznam práce), kdo má zapsaný logbook, ukáže ho Karolině, kdo ho ukázal Karolině, jde číst, před obědem si ke čtení přisedne Karolina a postupně říká jména, koho řekne, ten jí nahlásí na jaké je stránce (ona si to zapisuje) a jde ke stolu...
(Děti, které chystají na stůl mají sekvenci trochu jinou, ale to není podstatné.)
Výsledek je takový, že celý proces probíhá plynule, každý si stihne dodělat svoji práci, nikdo nehledá, co by dělal.
To je ostatně zajímavá věc. Z mojí zkušenosti hodně trampot vzniká ve chvíli "kdy někdo už má hotovo a někdo ještě ne". To je situace, která tady ve třídě nikdy nenastává. Kromě těchto sekvencí činností, které pomáhají v různých přechodových momentech, jsou děti vedeny k tomu, aby a svůj čas využili na 100%. Tedy, i když se ti stane, že jsi třeba "research" dokončil 11:20, pojď ještě najít práci, kterou za těch zbývajících 10 minut ještě stihneš udělat.
Jaké vám to přijde? Když to píšu, říkám si, a není to trochu moc? Kdy si ty děti odpočinou? Když jsem to viděl, přišlo mi to prostě skvělé a spokojené děti v tom.
Komentáře
Okomentovat