Přeskočit na hlavní obsah

Udělejme prostor pro vnitřního učitele dítěte

Pro mě je to velká myšlenka, možná ta největší, o které jsme se v pondělí v reflexi s Karolinou bavili. A zároveň je to myšlenka s tolika úskalími, návyky a bloky jako žádná jiná. Co mám na mysli? Mám na mysli fakt, na kterém se všichni shodneme, myslím, a který stál také u vzniku naší školy. A sice, že děti jsou nastavené se učit, že zájem je jim vlastní, že disponují svým vnitřním učitelem, který je vede cestou učení.

Vzletná slova - já ale myslím obvykle o úroveň přízemněji. Vždycky hledám, co dělat, nebo i co nedělat. A tady mě zaujala věta nebo myšlenka, která mohla znít (Jak zněla doopravdy to nevím. Jednak si to nepamatuji a za druhé to bylo anglicky:): "My dospělí stále přitahujeme pozornost dětí k sobě a pak nezbývá místo na jejich vnitřního učitele." Mám tím na mysli různé kruhy a setkání, kde dětem sděluji, co chci, aby všichni věděli, ale řada z nich to stejně neví, protože mě neposlouchají. Proč taky, když je to nezajímá? Mám tím na mysli všechnu frontální výuku, kde jim říkám, co mají vědět, ačkoliv jim to třeba nedává smysl a nebo mi možná nevěří. Obojím je ale učím také závislosti. Závislosti na mně, na dospělém, na kterého pak čekají, aby jim řekl, co mají dělat, místo aby se do smysluplné práce pustili sami od sebe pod vedením svého vnitřního učitele.

Ano, ono to taky potřebuje svoje podmínky. Tam, kde se bojím, co mi kdo vyvede, má můj vnitřní učitel strach, schovává se. Tam, kde je hluk, tam svého vnitřního učitele slyším jen ztěžka. Tam, kde nenacházím nic zajímavého, není kam by mě mohl můj vnitřní učitel vést.

A to je to místo, kde se naopak můžu jako dospělý ve třídě realizovat. Mohu pomoci dětem zajistit bezpečí a respekt, klid na práci a podnětné prostředí. Jednoduše bych mohl říct připravené prostředí, jehož jsem já jako průvodce důležitou součástí. Mým hlavním nástroje je přitom pozorování, které mi dává odpovědi na to, co dělat i co nedělat.

Témata připraveného prostředí i pozorování by se dala dál rozvíjet obrovským způsobem, protože sama o sobě jsou to velké věci, ale tím bych taky mohl úplně zabít myšlenku, kterou jsem chtěl sdělit. Ta myšlenka mi vlastně říká jednoduchou věc. Že já se musím ve třídě nejdříve upozadit, aby mohla do popředí vystoupit vlastní inciativa dětí. A to je to, co chci.


BTW: Vidíte v pondělí večer jsem byl téhle myšlenky úplně plný, ale po náročné cestě, celodenním pozorování a ještě náročnějším nákupu jídla (fakt!) jsem už neměl na to cokoliv sepsat. A dneska tady sedím, sice mám nějakou energii, ale jasné kontury jsou pryč, opilost myšlenkou vymizela a jen ztěžka hledám, co jsem to chtěl vlastně říct...

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

V Montessori můžete volit

 Ano, v Montessori můžete volit. Stačilo vyřídit si voličský průkaz a následně podniknout necelých 400 km, dlouhou cestu z Varbergu do Osla na českou ambasádu. Ve volební místnosti panovala příjemná atmosféra a vlastně trochu překvapivý ruch na to, že byla sobota po dvanácté. Lidé plynule přicházeli a odcházeli. Hodně lidí se i fotilo, tak jsme se vyfotili také. Jen Viky požádala fotografa, aby nebyla vidět osoba na stěně za vlajkami. Já bych byl benevolentnější z respektu k lidem, kteří ho volí, ale na druhou stranu, se nic nestalo ani takto. Nakonec jsme si s Viky mohli říct, že to stálo za to. Jak proto, že výsledky voleb dávají naději, že přeci jen dojde ke změně ve vládě, tak proto, že to byl i jinak velmi příjemný den v Oslo, které se za dobu, co jsme tam nebyli, opravdu hodně změnilo. BTW: Výsledky voleb v zahraničí. PirSTAN 50%, Spolu 34% a žádná další strana by se do sněmovny nedostala... (Koho to zajímá, tak ANO mělo v zahraničí 4,99%, ano, 4,99%. O tom se mi může zdávat....

Proč píšu blog o naší stáži ve Švédsku na Montessori škole "Lära för Livet"?

Popravdě je to vlastně hrozně jednoduché. Moje zkušenost je, že v průběhu různých stáží, včetně té loňské, celoroční v Perličce, často zažiji nějaké uvědomění, možná onen proslulý "aha" moment. V tu chvíli se všechno zdá jasné a samozřejmé. Klidně si udělám poznámku do mobilu, doplním ji i fotkou. Ale po čase mi vzpomínka přeci jenom vybledne, kontury se rozmazají a celkově "aha" moment je pryč. Tedy není úplně úplně pryč. Zůstane pocit, že jsem na něco důležitého přišel, někdy se mi i vrátí a já si zase jindy řeknu "aha", tohle to bylo ono! Ale moje schopnost autenticky sdílet tyhle zkušenosti s časovým odstupem je prostě malá. A tak jsem se rozhodl, že v případě téhle 14-ti denní stáže zkusím zapsat svoje každodenní "aha" sem veřejně do bloku, aby kdokoliv z průvodců, rodičů nebo dětí mohl alespoň trochu "life" zahlédnout zkušenosti, které s Viky zažijeme, a které nás mohou inspirovat i v ZaHRAdě. Snad to bude práce, která něco přines...

První dojmy v Lära för Livet

V Lära för Livet nás přivítala Karolina Spodarzewska, průvodkyně, která jak nám později řekla, se sem přestěhovala, aby učila právě na téhle škole. První dojem, který na mě škola udělala byl vlastně hrozně jednoduchý - dýchla na mě z ní útulnost. Z venku budova vůbec nevypadá velká, což ostatně potvrzuje i uvnitř. Rozhodně to není komplex, ve které byste se mohli ztratit. Jedna z mých prvních myšlenek byla "Do prčič, takovejhle bárak přeci musíme umět taky postavit. A do 20-ti mega se vejdeme i v dnešních cenách!". Vím, trochu odvážná věta, ale podívejte se sami. Celý koncept školy, je vlastně jednoduchý. Jsou zde dvě křídla. V jednom je školka s dětmi 3-6 a ve druhém škola s dětmi 6-12. Každé křídlo tvoří jenom jedna průchozí třída, která tak má okna z obou stran a působí opravdu vzdušným a světlým dojmem. Mezi oběma křídly je společný prostor se zázemím a třídou pro nejmenší děti od jednoho roku. Tento společný prostor má navíc druhé patro s kanceláří, sálem a dílnou. Každá...